Zapraszamy na Cassubia Cantat, który odbędzie się 26 X 2019 r. w Bytowskim Centrum kultury
Magdalena Lesiecka
Etnolog na co dzień pracująca w Muzeum Wsi Słowińskiej w Klukach. Pasjonatka kultury tradycyjnej, którą kultywuje i popularyzuje w wielu dziedzinach m.in. w tkactwie i przędzalnictwie. Jej wielką miłością jest też tradycyjna pieśń. W 2018 r. wyśpiewała Nagrodę Główną przeglądu konkursowego Festiwalu Cassubia Cantat 2018.
Joanna Gostkowska-Białek
Od lat gromadzi nagrania, zapisy nutowe tradycyjnych kaszubskich pieśni. Tę zapomnianą dziś stronę regionu, która przez lata została modyfikowana i zmieniana, stara się pokazywać szerokiej publiczności. W tym roku zdobyła II nagrodę podczas 53. Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu.
Pochodząca z Kartuz Joanna Gostkowska-Białek z wykształcenia jest architektem i etnologiem, jej ogromną pasją jest muzyka i taniec. Od zawsze interesowała się muzyką folkową – od zamiłowania do muzyki irlandzkiej i tamtejszych tańców zrodziła się jej fascynacja tradycyjną muzyką polską.
(źródło: Express kaszubski)
Maciej Rychły
Muzyk multiinstrumentalista, kompozytor, aranżer, pisarz, antropolog kultury. Studiował psychologię w poznańskim Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, był także wykładowcą tej uczelni, pracownikiem Wydziału Nauk Społecznych przy Instytucie Psychologii. Zrezygnował jednak z kariery naukowej, żeby poświęcić się muzyce i poszukiwaniom kulturowym. Jak sam to określił: „ruszył w drogę szukając spotkań i brzmień”. Przewędrował polskie, ukraińskie i bałkańskie Karpaty nawiązując kontakty i przyjaźnie z ludowymi artystami, poznając bogactwo oryginalnej kultury tych rejonów. Te pierwsze wyprawy uwieńczone zostały założeniem Kwartetu Jorgi – zespołu Rychłego, istniejącego nieprzerwanie od 1982 roku. Pojawienie się na muzycznej scenie Kwartetu Jorgi oznaczało początek zainteresowania dziedziną określana dziś jako „muzyka źródeł”. Zespół Macieja Rychłego rozpoczął działalność w chwili, gdy w naszym kraju ten muzyczny nurt kultywowała właściwie tylko jedna grupa – słynny Osjan Jacka Ostaszewskiego. Były to więc początki sceny folkowej w naszym kraju. Obecnie jako kompozytor współpracuje m.in. z wrocławskim Teatrem Pieśń Kozła.
(źródło: culture.pl)
Sebastian Wypych
To muzyk wszechstronny, uprawiający z równym powodzeniem muzykę współczesną, dawną, improwizowaną i rozrywkową, niekiedy także dyrygujący zespołami od pulpitu. Na gruncie muzyki, eksperymentuje, łącząc muzykę klasyczną z elektroniczną, oraz wieloma stylami sztuki muzycznej. Stworzenie płyty „Polska Enter” związane było z odbyciem pewnej podróży. – Podróżowałem po Polsce i nagrywałem różnych śpiewaków telefonem – powiedział muzyk. Dodał, że najpierw wspólnie ze śpiewakami pił herbatę i zajadał się ciastem, a później sięgał po telefon, „gdy nabrali już większego zaufania”.
– Do pieśni a capella, które nagrałem, stworzyłem muzykę autorską na kontrabasie z loopami (zapętlonymi dźwiękami) i „małymi” instrumentami – przyznał Sebastian Wypych.